TEMA KONSERTO TERAKHIR

0 comments
Ketabahan dan Kegigihan Menghadapi Cabaran Demi Mencapai Kejayaan

Tema ini dikaikan dengan liku-liku yang dilalui oleh watak utama dalam novel ini, iaitu Hilmi seorangf anak muda yang berasal dari kampung berhijrah ke bandar untuk mencari pekerjaan dan akhirnya berjaya menjadi seorang seniman negara. Hilmi sebelum ini tidak mengetahui langsung bahawa dia mempunyai bakat sebagai seorang pemuzik. Bakat ini lahir secara tidak sengaja apabila dia mendengar alunan muzik yang dimainkan oleh Hayati. Tema ini juga terungkap dalam persoalan-persoalan yang terkandung dalam novel ini. Secara tersirat pengarang menyampaikan mesej bahawa kehidupan ini penuh cabaran dan dugaan. Hanya mereka yang tabah dan cekal sahaja akan berjaya dalam perjuangan hidup ini.

TATABAHASA -SINTAKSIS

0 comments

TEKNIK MENJAWAB SOALAN RUMUSAN

0 comments
* Terdiri daripada 4 bahagian iaitu:

(a) Pendahuluan
- Digalakkan menulis dalam sebaris ayat sahaja
- Dilarang menyalin bulat-bulat arahan yang diberi
- Wajib menukar arahan soalan dengan perkataan yang lain
   tetapi sinonim dengan kata atau frasa yang diberi
- Contohnya :
  (i) FAKTOR-FAKTOR = sebab-sebab, punca-punca, potensi
  (ii) LANGKAH-LANGKAH = usaha-usaha,cara-cara,
  (iii) MASALAH = karenah, kekangan, penghalang
  (iv) FAEDAH-FAEDAH = kepentingan, tanggungjawab,
  (v) AKIBAT = kesan-kesan negatif, keburukan, implikasi

(b) Isi Tersurat
- Harus mengenalpasti isi-isi tersurat yang terdapat didalam petikan
- Diingatkan bahawa didalam petikan soalan lazimnya terdapat 10 isi
- Pelajar harus disarankan agar menulis maksimum enam isi tersurat
- Digalakkan menggabungkan isi-isi tersurat dengan menggunakan
   kata hubung atau penanda wacana yang sesuai

(c) Isi Tersirat
- Digalakkan membina isi-isi tersirat berdasarkan arahan dalam soalan
- Pelajar perlu mematuhi arahan soalan iaitu isi tersirat merupakan
   isi yang tidak terdapat di dalam petikan yang diberi
- Pelajar sekurang-kurangnya perlu mengemukakan dua isi tersirat
- Digalakkan mengolah ayat dengan menggunakan ayat sendiri dengan syarat
  ayat tersebut hendaklah gramatis dan lengkap

(d) Penutup (Kesimpulan)
-Disarankan supaya menulis ayat penutup sebagai kesimpulan
  dalam rumusan
-Disarankan supaya menulis ayat penutup ini dalam bentuk
  2 bahagian iaitu :
(i) Ayat berbentuk cadangan - menyakan kesan,akibat,implikasi
                                                    kepada tema soalan
(ii) Ayat berbentuk harapan - menggunakan kata hubung supaya,
                                                   agar, demi sebagai
                                                   pelengkap kepada ayat penutup tersebut
(iii) Contohnya : kesimpulannya, semua pihak mesti bekerjasama
                            menangani masalah pekerja asing supaya
                            negara kita bebas dari jenayah dan kekacauan
0 comments

konserto terakhir

0 comments
sinopsis
Novel Konserto Terakhir karya Abdullah Hussain mengisahkan tentang seorang anak kampung bernama Hilmi yang telah datang ke rumah bapa saudaranya, Datuk Johari di bandar untuk mencari pekerjaan. Kedatangannya tidak disenangi oleh Datuk Johari sekeluarga terutamanya Datin Salmah. Datuk Johari gagal mencarikan pekerjaan untuk Hilmi lalu mengambilnya bekerja sebagai tukang kebun. Walau bagaimanapun, Hilmi tetap tidak dapat layanan yang baik dari keluarga Datuk Johari.

Hilmi tetap seronok walaupun tidak mendapat layanan yang baik kerana dia merasakan dirinya dan bunga-bunga serta kebun sayur itu mempunyai dunia sendiri. Dalam diam-diam Hilmi jatuh hati kepada Hayati iaitu anak Datuk Johari yang sudah bertunang dengan Mohsin. Di samping itu, Hilmi juga terpikat dengan alunan piano yang dimainkan oleh Hayati. Hilmi secara tidak sengaja telah merosakkan piano tersebut dan dimarahi oleh Datin Salmah lalu dipotong gajinya.

Datuk Johari dan keluarga telah bercuti ke luar negara dan Hilmi ditugaskan menjaga rumah selama sebulan. Sepanjang Datuk Johari dan sekeluarga bercuti, Hilmi telah berkawan dengan Mamat, iaitu drebar Dr. Nathan jiran Datuk Johari. Mamat telah pulang ke kampung dan berkahwin dengan Esah. Hilmi amat berminat untuk mempelajari bermain piano. Mamat juga membantu Hilmi berkenalan dengan seorang ahli muzik yang terkenal yang bernama Encik Bakar. Hilmi telah berguru dengan Encik Bakar tanpa sebarang bayaran.

Kepulangan Datuk Johari dan sekeluarga disambut dengan alunan piano yang dimainkan oleh Hilmi. Maka, timbullah konflik antara Hilmi dan Datin Salmah. Lebih -lebih lagi Hayati telah memberikan oleh-oleh kepada Hilmi. Datin Salmah telah menuduh Hilmi menggunakan ubat guna- guna untuk memikat Hayati. Akhirnya, Hilmi terpaksa meninggalkan rumah tersebut dengan alasan mahu pulang ke kampung untuk menziarahi bapanya yang sakit.

Hilmi tidak jadi pulang ke kampung tetapi bekerja di sebuah stesen minyak di Setapak. Hilmi meneruskan cita-citanya untuk menjadi seorang ahli muzik yang terkenal dan terus belajar muzik dengan Encik Bakar. Hilmi berjaya memainkan beberapa alat muzik seperti trompet, biola, klarinet, dan seksofon. Hilmi juga berjaya mencipta lagu pertama yang berjudul "sebuah Intermeso".

Kekecewaan Hilmi semakin parah setelah dia mengetahui berita perkahwinan Hayati dan Mokhsin. Untuk meneruskan cita-cita, Hilmi telah berhenti bekerja di stesen minyak itu dan Encik Bakar telah membawanya bermain di dalam quartet yang dipimpin oleh Encik Bakar sendiri. Persembahan Hilmi telah mendapat sambutan dan akhirnya dia muncul sebagai "pemain biola hikmat Malaysia".

Hayati pula telah mendapat biasiswa daripada British Council dan akan berangkat ke London tidak lama lagi. Dengan bantuan Mamat, Hayati dan Helmi dapat bertemu sebelum Hayati berangkat ke London. Hilmi telah mencipta satu lagi lagu yang berjudul "Detik - Detik Perpisahan" sempena perpisahannya itu.

Sesuai dengan perkembangan muzik, Hilmi dan Azizah iaitu anak Encik Bakar telah menubuhkan sebuah kugiran, yang diberi nama 'Kugiran Dahlia'. Kugiran Dahlia telah cepat mendapat sambutan. Hilmi kemudiannya telah berkahwin dengan Azizah. Perkahwinan mereka tidak bahagia setelah Azizah melahirkan anak pertama, Hakimi. Keretakan rumah tangga mereka tidak dapat diselamatkan. Perasaan Hilmi bertambah sedih apabila Encik Bakar meninggal dunia.

Tiga tahun berturut-turut Orkestra Hilmi telah muncul sebagai pemenang dalam pesta muzik tahunan yang dianjurkan oleh RTM (Radio Televisyen Malaysia). Hilmi juga telah diminta untuk membuat satu arrangement ( penyusunan) semua lagu yang telah digubahnya dalam satu pertunjukan Orkestra Perdana setaraf dengan Royal Performance ( persembahan di-Raja ) yang akan dihadiri oleh pembesar-pembesar negara. Dia memberi nama arrangement itu “Hilmi Potpouri”.

Hilmi terus mendalami muzik dan semakin, terkenal. Kesibukannya menyebabkan Hilmi telah mengabaikan kesihatannya sehingga dia akhirnya jatuh sakit. Hilmi tidak dapat hadir untuk memimpin Pertunjukan Orkestra Perdana di Dewan Tunku Canselor kerana sakit. Hayati yang baru pulang dan luar negeri telah mengambil tempat Hilmi memimpin orkestra itu.

Semasa di hospital, bapa Hilmi, Pak Karim mendedahkan rahsia identiti Hilmi. Hilmi sebenarnya ialah anak kandung Datuk Johari bersama bekas isterinya yang pertama. Datuk Johari dan Datin Salmah menyesali perbuatan mereka. Hayati terharu apabila mengetahui Hilmi adalah abangnya manakala Azizah menyedari kesilapan dirinya. Hilmi akhirnya meninggal dunia tanpa mengetahui kisah sebenarnya.
0 comments
51 .
Jangan menumbuk di periuk, bertanak di lesung.
Jangan berbuat sesuatu pekerjaan yang menyalahi kebiasaan.
52 .
Jangan menyuruh kapak menyelam beliung.
Jangan memberi kepercayaan kepada orang yang tidak setia.
53 .
Jangan merempuh sarang lebah.
Bahaya jangan dicari-cari. (Peribahasa lain yang sama makna: a. Jangan menggerak ular tidur, b. Jangan menggegai sempada di bawah batang).
54 .
Jangan puntung berasap jua.
Perselisihan (perkara) yang sudah selesai itu jangan diungkit-ungkit lagi.
55 .
Jangan sampai sesat barat: sepuluh kali diukur, sekali dikerat.
Sesuatu pekerjaan (perkara) hendaklah diperiksa dulu buruk baiknya sebelum dikerjakan.
56 .
Jangan sangat pemilih, takut terkena buku buluh (kelak).
Kerjakanlah sesuatu pekerjaan itu dengan tekun dan sabar tanpa dolak-dalik.
57 .
Jangan seperti si buta mematah tongkat.
Jangan bermusuh dengan orang yang menolong kita.
58 .
Jangan sudah terperosok, baru hendak membaiki lantai.
Sesudah mendapat kecelakaan baru hendak beringat-ingat.
59 .
Jangan tercirit di periuk.
Jangan berbuat angkara pada tempat kita menumpang; jangan berbuat jahat kepada orang yang telah menolong kita.
60 .
Jangan liat kurang panggang.
Tidak dapat diajar; degil. jangat = kulit binatang atau manusia di sini dimaksudkan kepada kulit kerbau atau lembu.
61 .
Janji sampai, sukatan penuh.
Sudah sampai ajal.
62 .
Janjian antah tidak ceruh.
Nasib yang malang.
63 .
Jaras dikatakan raga jarang.
Orang yang mencela orang lain, padahal dia sendiri pun ada celanya juga; orang yang tiada ilmu kerap kali salah pilih. jaras = raga yang jarang anyamannya.
64 .
Jaras katanya raga jarang.
Orang yang mencela orang lain, padahal dia sendiri pun ada celanya juga; orang yang tiada ilmu kerap kali salah pilih. (Peribahasa lain yang sama makna: Jaras dikatakan raga jarang).
65 .
Jari kudung dimasukkan cincin.
Berbuat sesuatu tidak pada tempatnya.
66 .
Jaring berbangkit kuaran tiba.
Perhitungan yang salah. (Peribahasa lain yang sama makna: Getah terbangkit [= diangkat] kuaran tiba.
67 .
Jarum halus kelindan sutera.
Tipu muslihat yang sangat halus. (Peribahasa lain yang sama makna: Jerat halus kelindan sutera).
68 .
Jatuh berkait.
Memperoleh sesuatu kerana diminta.
69 .
Jatuh berjolok.
Memperoleh sesuatu kerana diminta. (Peribahasa lain yang sama makna: Jatuh berkait).
70 .
Jatuh di atas tilam.
Beruntung kerana mendapat pangkat, isteri yang kaya dan sebagainya.
71 .
Jatuh dihimpit tangga.
Mendapat kesusahan silih berganti.
72 .
Jatuh tidak berkait (= berjolok).
Membuat sesuatu tanpa diminta.
73 .
Jauh bau bunga, dekat bau tahi (= kencing).
Sanak saudara, bila jauh selalu terkenang tetapi bila dekat selalu bertengkar. (Peribahasa lain yang sama makna: Berbaur bagaikan muntah, bercerai bagaikan demam).
74 .
Jauh boleh ditunjukkan, dekat boleh dikakukkan.
Kebenaran sesuatu perkataan yang diucapkan boleh diuji, kerana ada tanda dan buktinya. dikakuk = dipegang.
75 .
Jauh berjalan banyak pemandangan, lama hidup banyak dirasa.
Banyak pengalaman.
76 .
Jauh dari mata jauhlah dari hati.
Hilang kasih sesudah berjauhan tempat.
77 .
Jauh di mata, dekat di hati.
Meskipun telah jauh berpisah, tetapi tidak lupa pada yang ditinggalkan. (Biasa juga; Jauh di mata, di hati jangan).
78 .
Jauh menyalak kuat, dekat mencawat ekor.
Bercakap besar di belakang-belakang saja.
79 .
Jauh panggang dari api.
Jawapan atau sindiran yang tidak tepat.
80 .
Jauhari juga yang mengenal manikam.
Orang yang bijaksana juga yang mengetahui keelokan ilmu.
81 .
Jejak dapat dihilangkan, belang bagaimana hendak dihilangkan?
Kesan perbuatan jahat dapat dihilangkan, tetapi tabiat tak dapat dihilangkan dengan mudah.
82 .
Jejak selut kaki terbenam.
Berbuat sesuatu barang yang tidak diketahui, akhirnya akan mengecewakan. selut = lumpur.
83 .
Jejaknya keruh.
Asal usulnya sejak mula sudah kurang baik.
84 .
Jelatang di hulu air.
Perkara yang selalu menyusahkan.
85 .
Jemur terkekar ayam tiba.
Baru saja dagangan dibuka, telah banyak orang datang membeli. terkekar = terkembang.
86 .
Jenguk pandang tindai-tindai; usul-usul, asal-asal, jangan ditinggalkan.
Sebelum melakukan sesuatu pekerjaan lebih baik diperiksa dan diselidiki dulu, supaya selamat dan sempurna pekerjaan itu. tindai-tindai = lihat dengan perhatian yang saksama kalau-kalau ada yang salah.
87 .
Jerat halus kelindan sutera.
Tipu muslihat yang sangat halus. (Peribahasa lain yang sama makna: Jarum halus kelindan sutera).
88 .
Jerat semata bunda kandung.
Anak seorang yang sangat disayangi dan dimanjakan.
89 .
Jerat serupa jerami.
Tipu daya yang tersembunyi di dalam kesukaan.
90 .
Jerat tiada lupa akan balam, tetapi balam lupa akan jerat.
Sudah lupa akan bahaya, tetapi sebenarnya bahaya masih tetap mengancam. balam = burung tekukur.
91 .
Jerih menentang boleh, rugi menentang laba.
Suka menolong kerana ingin mendapat pertolongan pula; berani bersusah payah tentu akan mendapat keuntungan. (Peribahasa lain yang sama makna: Rugi menentang laba, jerih menentang boleh).
92 .
Jika ada padi berhampalah; jika ada hati berasalah.
Siapa merasa tersindir, dialah yang berbuat sebagai yang disindirkan itu.
93 .
Jika ada padi, tentu ada hampanya; jika ada hati tentu terasa.
Siapa merasa tersindir, dialah yang berbuat sebagai yang disindirkan itu. (Peribahasa lain yang sama makna: Jika ada padi berhampalah; jika ada hati berasalah).
94 .
Jika baik ada cacatnya.
Tidak ada yang sempurna benar.
95 .
Jika berjumbai tempat bergantung.
Tanda yang dapat dijadikan punca penyelidikan.
96 .
Jika berpuluh-puluh kali batang beralih (= bertindih), cacing di bawah juga.
Walaupun orang besar-besar silih berganti datang dan perginya, namun rakyat tetap seperti itu juga.
97 .
Jika bunga tak hendak dipersunting, boleh dibuat peraksi kain.
Perempuan yang baik budi pekertinya, walau sudah tua (rupa hodoh), boleh juga menjadi ketua rumah. raksi = bau-bauan yang harum; peraksi = bunga-bungaan dan sebagainya untuk mengharumkan.
98 .
Jika cerdik teman berunding, jika bodoh disuruh diarah.
Sahabat yang tulus ikhlas dan suka membantu.
99 .
Jika diturut hati yang geram, hilang takut timbul berani.
Sebacul-bacul orang apabila telah marah akan menjadi berani.
100 .
Jika hati tak suka, madu diminum serasa cuka.
Menunjukkan kebencian.
0 comments
1 .
Iba akan kacang sebuah, tak jadi memengat.
Kerana sayang akan perkara yang sedikit, tak tercapai apa yang dimaksudkan.
2 .
Ibarat ayam: tiada mengais tiada makan.
Sangat miskin.
3 .
Ibarat beban, belum lepas daripada bahu (= kepala).
Belum lepas daripada tanggungan (anak lelaki atau anak perempuan).
4 .
Ibarat beban sudah ke tepi.
Suatu pekerjaan yang sudah hampir selesai, atau rundingan yang hampir mencapai kata sepakat. (Bandingkan dengan: Mayat sudah di tepi kubur). ke tepi = maksudnya: sudah di pintu, akan dibawa turun.
5 .
Ibarat bunga: sedap dipakai layu dibuang.
Perempuan yang dikasihi sementara muda, tetapi setelah tua lalu diceraikan. sedap = maksudnya: segar.
6 .
Ibarat burung: mata lepas badan terkurung.
Tidak ada kemerdekaan.
7 .
Ibarat burung: mulut manis jangan dipakai.
Perkataan manis selalu berisi semu di dalamnya. semu = tipu, khianat.
8 .
Ibarat dawat (dakwat) dengan kertas: bila boleh renggang terlepas.
Suami isteri yang berkasih-kasihan.
9 .
Ibarat gasing: berpaku tetap berpusing, tak berpaku merayau.
Lelaki yang sudah beristeri, biar bagaimanapun ia berjalan namun ia tetap akan kembali ke rumahnya juga.
10 .
Ibarat kutu, boleh diselisik.
Kesalahan atau keburukan tidak dapat disembunyikan. selisik = diraba-raba dengan jari di dalam rambut.
11 .
Ibarat negeri berubah rasam; ibarat tahun berubah musim.
Orang yang tidak tetap kedudukannya. rasam = adat, kebiasaan.
12 .
Ibarat pasir: sekali air dalam sekali berubah.
Rakyat jelata terpaksa menurut perubahan pada tiap-tiap kali pemerintahan bertukar. (Bandingkan dengan: Sekali air besar, sekali tepian beranjak [= beralih]).
13 .
Ibarat perahu takkan karam sebelah.
Kaum keluarga ikut bersimpati atas kecelakaan yang menimpa kerabatnya.
14 .
Ibarat rumput yang sudah kering, ditimpa hujan segar kembali.
Orang melarat mendapat pertolongan.
15 .
Ijuk sebelembang, tali di situ keluan di situ.
Pencarian yang tiada memadai. sebelembang = seberkas.
16 .
Ikan biar dapat, serampang jangan pukah.
Maksud biar tercapai, kerugian jangan ada. (Peribahasa lain yang sama makna: Biar ular mati, kayu tiada patah). serampang = tempuling; pukah = bengkok, patah.
17 .
Ikan dalam keroncong.
Tiada tertolong lagi (Tentang: Orang yang telah tertangkap). keroncong = bilik-bilik bubu sebelah dalam.
18 .
Ikan digulai sudah melompat.
Nasib yang malang.
19 .
Ikan di hulu tuba di hilir.
Perbuatan yang sia-sia.
20 .
Ikan di kuali, habis melompat.
Nasib yang malang. (Peribahasa lain yang sama makna: Ikan digulai sudah melompat).
21 .
Ikan lagi di laut, lada garam sudah di sengkalan.
Sudah bersiap sedia untuk mengecap hasil yang belum lagi diperoleh. (Peribahasa lain yang sama makna: Burung terbang dipipiskan lada). sengkalan = pengisar rempah-rempah.
22 .
Ikan pulang ke lubuk.
Telah kembali ke tempat asalnya.
23 .
Ikan seekor rosakkan ikan setajau.
Kerana yang sedikit rosak yang banyak. tajau = tempayan besar dibuat daripada tanah berlapis sejenis proselin.
24 .
Ikan sekambu rosak oleh ikan seekor.
Kerana yang sedikit rosak yang banyak. (Peribahasa lain yang sama makna: a. Ikan seekor rosakkan ikan setajau, b. Sebab nila setitik, rosak susu [= santan] sebelanga). kambu = bakul.
25 .
Ikan tergantung, kucing tunggu.
Mengharapkan untuk memperoleh barang yang diingini.
26 .
Ikan terkilat (= terkilap) jala tiba.
Sangat cepat menangkap maksud perkataan orang: tindakan yang cepat.
27 .
Ikan yang di dalam lautan yang besar-besar sekalipun, termasuk juga ke dalam pukat.
Sepandai-pandai orang, ada kalanya salah juga. (Peribahasa lain yang sama makna: a. Belut kena ranjau [= getah], b. Sepandai-pandai tupai melompat, sekali gawal [= terjatuh] juga, c. Walau ikan diam di dalam tujuh lautan sekalipun, termasuk ke dalam pukat juga).
28 .
Ikannya belum dapat, airnya sudah keruh.
Perbuatan (= tindakan) yang tidak bijaksana.
29 .
Ikat boleh diubah, takuk bagaimana mengubahnya?
Perangai yang sudah jadi tabiat sukar sekali mengubahnya. takuk = luka pada pohon, misalnya pada pohon kelapa tempat berpijak naik ke atas.
30 .
Ikhtiar menjalani, untung menyudahi.
Untuk mencapai sesuatu maksud mestilah berusaha, berhasil atau tidaknya, terserah kepada nasib.
31 .
Ikut hakim memiat daging: sakit di awak sakitlah orang.
Sesuatu perintah hendaklah dilakukan dengan adil. memiat (piat) = memiuh ke kiri ke kanan.
32 .
Ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut mata leta.
Orang yang mengikutkan hawa nafsunya, tentu akan celaka akhirnya.
33 .
Ilmu padi, makin berisi makin runduk.
Makin banyak ilmu atau makin tinggi pangkat makin merendah diri. (Peribahasa lain yang sama makna: Bawa resmi padi, makin berisi makin tunduk).
34 .
Inai tertepung, kuku tanggal.
Usaha yang tak dapat diambil hasilnya kerana terjadi kemalangan. tertepung = sudah digiling.
35 .
Indah khabar daripada rupa.
Perkhabaran selalu dilebih-lebihkan daripada keadaan yang sebenarnya. (Peribahasa lain yang sama makna: Bagai menumbuk padi hampa).
36 .
Ingat ranting yang akan melenting, dahan yang akan mencocok, duri yang akan mengait.
Hendaklah selalu beringat tentang segala bahaya dan rintangan ketika melakukan sesuatu pekerjaan.
37 .
Ingat sebelum kena, jimat (= hemat) sebelum habis.
Selalu waspada dan hati-hati; harus berusaha, jangan sampai terlambat.
38 .
Ingat-ingat yang di atas, yang di bawah akan menimpa.
Orang yang sedang berkuasa hendaklah berhati-hati menjalankan kewajipannya, jangan sampai menyusahkan orang-orang kecil, yang sewaktu-waktu mungkin akan menentang kerana kelakuannya yang tidak baik itu.
39 .
Ingin di buah manggis hutan, masak ranum tergantung tinggi.
Inginkan sesuatu yang sudah diperoleh.
40 .
Ingin hati memandang (= melihat) pulau, sampan ada pengayuh tidak.
Ingin hendak berbuat sesuatu pekerjaan, tetapi alatnya tidak cukup.
41 .
Ini hari orang, besok hari kita.
Malang dan malapetaka itu tak dapat ditentukan (nasihat supaya beringat-ingat)
42 .
Intan berlian jangan dipijakkan.
Untung bahagia jangan dielakkan.
43 .
Intan dikalungkan di leher anjing.
Memberikan sesuatu (barang, nasihat) kepada orang yang tidak mahu atau bukan pada tempatnya.
44 .
Intan disangkakan batu kelikir.
Tidak mengetahui harga (keadaan) yang sebenarnya.
45 .
Intan itu jika terbenam di pelimbahan sekalipun, tiada akan hilang cahayanya.
Kebenaran akan ternyata juga, walapun disembunyikan; orang yang baik akan ketahuan juga walaupun hidupnya melarat.
46 .
Intan salah serudinya.
Biarpun berketurunan baik, kalau tidak berpelajaran atau membuat kelakuan yang buruk, nescaya jahat dan hina juga jadinya. serudi = canai.
47 .
Isi dada bekal berjalan.
Kalau ada ilmu ke mana pergi mudah rezeki.
48 .
Isi lemak dapat ke orang, tulang bulu pulang ke kita.
Kita yang berusaha, orang lain yang senang.
49 .
Itik berenang dalam air (= di laut) mati kehausan.
Menderita kesusahan meskipun banyak wang atau berpangkat tinggi. (Biasa juga: Itik di air mati kehausan).
50 .
Itik bertaji.
Sangat penakut, tetapi sombong.
51 .
Itik diajar berenang.
Membuat pekerjaan yang sia-sia.
52 .
Itik dimandikan takkan basah.
Orang yang degil tidak akan mendengar nasihat atau ajaran.
53 .
Itik mendapat air.
Memperoleh sesuatu yan sangat digemarinya.
54 .
Itik tak sudu, ayam tak patuk.
Tersisih daripada pergaulan kerana kemiskinan